عیب یابی تلفن ثابت

عیب یابی تلفن ثابت

عیب یابی تلفن ثابت و خرابی تلفن ها

بی شک یکی از دغدغه های اساسی مردم در این روز ها عیب یابی تلفن ثابت و خرابی خط تلفن آنهاست. که ضعیفی آنتنها وخرابی خط ها در این روزها به این مشکل دامن زده است.

بدون تردیدمیتوان گفت امکان وجودپروژه برقکاری بدون نادیده گرفتن تلفن و خط تلفن تقریباغیرممکن ویا نزدیک به صفره.آن هم در زمان فعلی که ارتباطات بیش از هر موضوع دیگری مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع به این معناست که اگریک ساختمان را دیدیدکه سیم کشی تلفن برای آن درنظرگرفته نشده شک نکنید که ساختمان جزء بنا‌های تحت مراقبت سازمان میراث فرهنگی است. هرچند سیستم مخابرات وتلفن بحث جداگانه ای است ومتولی خاص خودش را دارد وکلا داستانش با برق متفاوت است.

ولی آن بخش ازکارازجایی که به داخل ساختمان میرسد وبعداز آن، درواقع وظیفه برقکارساختمان است، بنابراین یک سری روش ‌‌های اجراو قوانین ومقررات برای آن درنظرگرفته شده که همه برق کاران بایدبدانند و درحین اجرا ازآنها پیروی کنند.

همانطورکه میدانید الزامات وقوانین فنی ساختمان وسایراستاندارد‌های تبیین شده توسط اساتیدوخبرگان در هررشته ای بررسی ونوشته میشه ودائم توی دوره ‌های منظم مورد بازنگری قرار میگیردو به قولی آخرین ورژن یا به زبان خودمانی آخرین نسخه همیشه موردنظر ماست و از آن استفاده میکنیم. پس با نیکان الکتریک همراه باشید.

عیب یابی تلفن ثابت

تلفن ها به طور معمول چطور کار میکنند؟عیب یابی تلفن ثابت چگونه انجام میشود؟

اولین برخورد ما با تلفن کی بود؟

تمام ماحتما تودوران کودکی وتو مدرسه ویا حتی خونه و هرجای دیگه ای این بازی روانجام دادیم که با دوتالیوان کاغذی یاپلاستیکی یا فلزی وغیره و بهئوسیله ی یه نخ که انتهای این دولیوان رو به هم وصل میکرد، تلفن بازی میکردیم وبا این حرکت کلی کیف میکردیم وشادمیشدیم و در واقع به نوعی ارتباط برقرارمیکردیم.

اگرچه درحال حاضردیگه تقریبا این بازی منسوخ شده است و دوره ی این بازی تمام شده وهمه ی بچه ها از 3/4 سالگی واسه خودشان تبلت ،گوشی و آی پد دارند اما به شیرینی اون بازی ساده و زیبای قدیمی نمیشه. تلفن ها تقریبا همین کار را میکنند که ما با این دوتا لیوان میکردیم. انتقال صوت ازمکانی به مکان دیگرتوسط یک رابط و باحضور دوگوش و گوشی تلفن انجام میشود.

سیستم تلفن به چه شکل کار میکند؟

به صورت کلی تلفن هادرواقع دستگاه‌‌هایی هستندکه درولتاژ وفرکانس کاری خودشان میتوانند بادریافت امواج صوتی وتبدیل به امواج الکتریکی آن را در طرف دیگر مجددا بادستگاه مشابهی دریافت ودوباره به امواج صوتی که قابل شنیدن ماست تبدیل کنند.

ابتدا اینکاربه روش‌‌های ساده ای که بیشترازمکانیزم ‌‌های پریز والکتریک و الکترو مغناطیس بودانجام میشد که رفته رفته باسیستم ‌‌های الکترونیکی که در گوشی‎‌ های تلفن ثابت فعلی هم به کار رفته اند جایگزین شده وکیفیت صدا و هزینه‌‌ های ساخت بهبود قابل توجهی پیدا کرده است.از گوشی ومکانیزم داخلی که بگذریم میرسیم به سیستمهای مراکز تلفن.

همانطور که میدانید برای برقراری ارتباط بایددوگوشی مبداو مقصد به هم مرتبط شوندتا تماس تلفنی برقرار شود. در ابتداو زمان قدیم این کارتوسط یک نفر که اپراتورتلفن یا تلفنچی نام داشت و در مرکز تلفن نشسته بود انجام میشد. شاید بارها این صحنه رو توی فیلم‌ های سیاه و سفید قدیمی دیده باشیدکه فردی منتظر میماند تا تلفن چی تماسش راوصل کند.

به مرورزمان و با پیشرفت علم سیستم ‌های خودکار جای آنها راگرفت و افراد با گرفتن یک شماره به سیستم میفهموندن که با چه کسی کار دارند و سیستم مرکز تلفن هم با قطع و وصل کردن یکسری رله خط شما را به اون شخص مورد نظر وصل میکرد. رفته رفته هم که مراکز دیجیتال جایگزین سیستم ‌های رله ای شدو امکانات دیگه ای هم به جز مکالمه به خطوط شهری اضافه شد.از جمله تلفکس ‌ها و مودم ‌‌های دایال آپ که نسل قبلی مودم ‌‌های adsl بودندو همگی بر مبنای انتقال دیتاروی خط تلفن کارمیکردند.

عیب یابی تلفن ثابت

تلفنهای همگانی در سال 82

همانطور که گفتیم تلفن برمبنای ولتاژهاو فرکانس ‌های خاصی کار میکند که دراین قسمت به این موضوع بیشتر میپردازیم. وقتی گوشی تلفن به حالت استند بای یا آماده به کار قرار دارد یک ولتاژ مستقیم dc درحدود 45 تا 65 ولت درسیم ‌های آن وجود دارد و این دامنه به خاطر افت ولتاژ ناشی از فاصله تا مرکز تلفن است که منبع تغذیه سیستم هم در آن جاست. البته ممکن است همین الان به این فکر بیافتید که یک مصرف کننده مثل لامپ یا چراغ اضطراری را برای مواقعی که برق قطع است به پریز تلفن وصل کنید و ازولتاژش استفاده کنید.

دراین مورد بایدبگیم که این کار عملا امکان پذیرنیست. زیرا به صورت حداکثر منبع تغذیه مدارمخابراتی برای جریانی درحدود 35 تا 40 میلی آمپر طراحی شده و اگر جریانی بالاتر از این مقدار برای زمان معینی عبور کنه سیستم حفاظتی در مرکز کنترل عمل میکنه و مدار رو قطع میکنه که طبیعی است، چون فکر میکند اتصال کوتاه در مدار بوجود آمده و معمولا باید برای رفع آن ووصل مجدد و عیب یابی تلفن ثابت با مرکزرفع خرابی تلفن تماس بگیرید.

ازطرفی حدودیک چهارم از همان 40 میلی آمپر میتواند تغذیه حافظه وساعت و … را در گوشی تلفن حفظ کندکه مدار بی هیچ اشکالی این کار را فراهم میکند. البته گوشی ‌های ساده قدیمی عملا همون مصرف ناچیز هم در استند بای وجود ندارد. بعد از حالت استند بای که گفتیم ولتاژ کاری تلفن است و به مواقعی مربوط میشود که مثلا شما برای استفاده از تلفن گوشی را بر میدارید، به محض برداشتن گوشی و شنیدن صدای بوق ممتد یا همون بوق آزاد ولتاژ خط از مقدار گفته شده به حدود 12 تا 20 ولت میرسد، معمولا ولتاژزیر 12 ولت صدای بسیارضعیفی رو ایجاد میکند وخارج از استاندارداست.

حالت بعدیکه وجود دارد، حالتی است که گوشی تلفن زنگ میخورد، تواین حالت یک ولتاژ حدود 100 ولت متناوب یا همان AC  با فرکانس 25 هرتزدر خط جاری میشود که باعث زنگ خوردن توی گوشی میشود و دقیقا بعد از برداشتن گوشی و این ولتاژ از شبکه به همون حالت مکالمه در میاید.این موضوع را مرکز تلفن باحس کردن مقاومت مدارمتوجه میشود.

گاهی ممکن است درست همان موقعکه سیمهای خط تلفن دست شماست، شماره زنگ بخوردکه یک لرزش خفیفی ایجاد میکندولی زیاد نترسید چون جریانش بسیار ضعیف است و خطر جانی ندارد. با این حال همیشه دقت کنیدکه همزمان دو تا سیم رو با هم دردست نگیرید.

سیم کشی تلفن و عیب یابی تلفن ثابت

سیمکشی تلفن رو چطور انجام بدیم؟

به همانشکل که قبلا هم گفته شده “سیم کشی تلفن” جزء سیستمهای جریان ضعیف درساختمان به حساب میآید ونقشه پریزها و جعبه ‌ها و لوله گذاری و سیم کشی سیستم باید به طور مجزا از برق باشد. معمولا کار از آنجایی شروع میشود که شرکت مخابرات کابل ورودی تلفن را تحویل میدهد و ما برای ورود آن کابل باید یک لوله پولیکا به قطر 3 سانتیمتر را در محلی که پیش‌ بینی شده تا کابل از آنجا به داخل ساختمان بیاید داخل دیوار کار بگذاریم. ارتفاع محل قرارگیری لوله ورودی ازکف زمین بین 2.5 تا 3 مترباید باشه.

یادتان باشدکه درنزدیکترین محل مناسب به ورودی حتماباید یک جعبه تلفن درنظربگیریدکه داخلش به تعداد لازم ترمینال تلفن نصب شود. اینجا محلی هست که مرز بین داخل وخارج ساختمان حساب میشود و تشخیص اینکه خرابی ‌های احتمالی آینده منشا داخلی یاخارجی دارند ازاین نقطه امکان پذیرخواهدبود.

لازم است بگوییم که اگرپروژه شمابقدری بزرگ بودکه در آن ازیک مرکزتلفن داخلی استفاده شده بودمثل هتل یابیمارستان وموارد مشابه ضمن تبریک به شما به خاطر این موفقیت باید بگیم که آن اتاق را باید در محل مناسب در نظربگیریدکه بعدا بتوانید راحت لوله و کابلها را به آنجا هدایت کنید و تا میتوانید از نزدیک موتورخانه و جا‌های گرم ساختمان دوری کنید و درعوض به ورودی کابل مخابرات نزدیک باشید. درضمن شما میتوانید کابل ورودی را درصورت نزدیک بودن مستقیم به این اتاق بیارید.

درهرصورت بعد ازتابلوی اصلی یامرکزتلفن داخلی نوبت به تابلو‌های فرعی میرسدکه باید درهر طبقه در نظر گرفته شود و از آنجا به داخل واحدها برود. سربندی داخل جعبه کلید مینیاتوری اصلا قابل قبول نیست. ارتباط بین این تابلوها با تابلو اصلی بایدحتما توسط لوله توکار یادر صورت اجرای روکاربه وسیله داکت انجام شود.

یاداورمیشویم که تمام کابلهایی که برای تلفن استفاده میکنیم حتماباید از نوع روکش دار ودارای نویزگیر مخابراتی از نوع فویل آلومینیوم باشد که دور سیم ها پیچیده شده.کابل ‌های مخصوص مخابراتی که استفاده میکنیم دارای یک سیم به عنوان ارتهستند. ضمن اجرا باید تمام این سیم ارت ‌ها را به هم متصل کنیم و در آخر هم داخل تابلو اصلی اولیه به ارت ساختمان متصل کنیم.

موضوع مهم بعدی این است که حتماضریب توسعه آتی رادر نظر داشته باشید، یعنی برای مسیرهای تک‌ زوج که فکرمیکنید نیاز باشد از دو زوج استفاده کنیدتا اگر بعدا نیازشد به راحتی بشود ازآن استفاده کرد ولی در جا‌های دیگر مثلا جایی که 10 زوج نیازاست میتوانید از 15 زوج استفاده کنید چون دو برابر گرفتن تمام مقادیر اقتصادی نیست مگر اینکه کارفرما از شما خواسته باشد. همین کار را برای فضای داخلی لوله ها و تعداد ترمینال‌ها هم باید انجام بدهید تا اگر روزی قراربود کابل داخل لوله کلاعوض شود این امکان وجود داشته باشد.

شمامیتوانیدازترمینال ‌های تلفنی که یک طرف درورودی لحیم کاری میشوند وطرف دیگر پیچی هستند و یا پست‌ هایی که ورودی وخروجی پیچی هستند ویا ترمینال‌ های کروز که مرتبتر و تخصصیتر هستند و با ابزار مخصوص خودش به نام قیچی کروز و باسرعت بیشترمیشود با آنها کار کرد.

سفارش سیم کشی تلفن آنلاین و برقکاری آنلاین با نیکان الکتریک

۰۹۱۲۷۵۳۶۸۷۰ -۰۹۱۲۹۵۳۶۸۷۰ مشاوره رایگان توسط بهترین متخصصان برقکار در تمامی نقاط تهران .

عیب یابی تلفن ثابت

آشنایی با شماره گذاری و رنگ بندی سیم های تلفن

همزمان باانجام ترمینالبندی تلاش کنیدترتیب زوج رنگهای سیمها رابه درستی رعایت کنیدتاپیدا کردن مشکل درآینده راحتتر باشد. ضمنا تا حد امکان شماره و یا مشخصه ای را روی ترمینال یا چند سانتیمتر جلوتر از جایی که روکش کابل را در آوردید الصاق کنید.ترتیب رنگ ‌بندی کابل ‌های مخابراتی استاندارد هستند و جابجا ودرهم بستن سیم‌ ها نشانه کیفیت پایین برقکارو یا عدم آشنایی باسیستم میتواندباشد.

خلاصه ای از ترتیب رنگ کابل ها

به طورکلی هرکابل مخابراتی وقتی روکش برداری میشود، یک یاچند دسته سیم را به ما نشان میدهدکه در هردسته یک رنگ سیم ثابت و بقیه رنگ ‌های دیگه دارند. رنگ صفر طبق قرارداد سفید است که به ترتیب با آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای، طوسی زوج میشود و یک دسته پنج زوجه را میسازد. برای پنج مورد بعدی رنگ ‌هایی که گفتیم به ترتیب در کنار قرمز، مشکی، زرد، بنفش قرار میگیرند. به این ترتیب 25 زوج تشکیل میشود که با یک نوار رنگی بسته میشوند. در صورتی که کابل ظرفیت تعداد بیشتری داشته باشدبه همین ترتیب 25 زوج دیگر به آن اضافه میشود وبا نوار با رنگ متفاوت جدامیشوند.

اشکالات رایج در تلفن ، عیب یابی تلفن ثابت ، خرابی ، قطعی تلفن ، خرابی تلفن و قطع بوق

این مشکل که به طورکلی، “قطع بوق”نیزگفته میشودممکن است ازهرجایی از مرکزتلفن تاگوشی که روی میزشماست اتفاق افتاده باشد. پس اول گوشی رو با سیم خودش یه جای دیگر تست کنید. اگر سالم بود برید توی ورودی و ببینید اشکال از داخله یا مربوط به خارج از ساختمان و اگر از داخل بود مرحله به مرحله باید مسیر رو چک کنید تا قطعی پیدا شود. بعضی وقتا هم ایراد از سوکت پریز است، یه نگاه هم به آن بندازیدواگر باز هم نتوانستید مشکل را پیدا کنیدبهتر است بایک متخصص تماس بگیرید.

عیب یابی تلفن ثابت از نوع خش خش و نویز تلفن

در اینجا به صورت خلاصه به شما نکاتی را میگوییم:

اول ازهمه گوشی تلفنتان رایک‌ جای دیگرامتحان کنید. اگرسالم بود بازازدم ورودی بایدتست کنیدکه نویز از بیرون است یااز داخل است؟ برای اینکار، یکبار دوشاخه تلفن را به ترمینال یااگر نداشت به سیم ‌ها وصل کنیداگر نویزداشت سیم ‌های داخل راجدا کنید و دوشاخه رامستقیم به ورودی وصل کنید .اگر مشکل داشت که رفع اشکال به عهده مخابرات هستش ولی اگر معلوم شد از داخله ممکن است از خیس شدن اتصالات در اثر باران و یا شل بودن ترمینال تلفن یا برخورد یکی از سیم‌ ها با ارت یا بدنه فلزی جعبه ترمینال و یاحتی آسیب دیدگی کابل مثلا جویده شدن کابل‌‌ هایی که توی لوله عبور نکردند توسط موجوداتی مانند موش و یافرسودگی خود کابل مخصوصا اگرازجای مناسب عبورداده نشده باشد .

یکی دیگراز مواردکه خیلی مهم است و بایدبه آن توجه شود،عبور داده شدن سیم تلفن از داخل لوله برق است که جریان القایی سیمهای برق تاثیرمنفی روی صدا میگذارد.

مشکل نویز خط تلفن و روش بر طرف کردن نویز خط تلفن

همانطورکه دربالا به آن اشاره کردیم یکی ازعمده مشکلهای کاربران واستفاده کنندگان تلفن”نویزخط تلفن” است.برای حل کردن وازبین بردن مشکل نویز خط تلفن که گاها روی کیفیت صداهم اثرگذار میباشد و موجب افت کیفیت تماس روی تلفن هااست سانترال یا تلفن خانگی می شود و یا موجب کاهش سرعت اینترنت adsl اثرمنفی روی آن میشود.

برای برطرف کردن مشکل”نویز خط تلفن”بایدبه عوامل شکلگیری آن توجه کنیم. درابتدابرای اینکه ازگذاشتن زمانی بیهوده وهزینه بی مورد جلوگیری کنیم باید اطمینان حاصل کنیم مشکل نویز یا کیفیت پایین صدا مربوط به مخابرات نباشد. برای این منظور در درب ورودی ساختمان سیم ارتباطی خط تلفن خود را از سمت داخل ساختمان قطع میکنیم و یک گوشی تلفن را به دوسر سیمی که از سمت مخابرات آمده است متصل میکنیم.دقت داشته باشیم اگربا انجام این تست هنوزمشکل نویزوجود داره پس طبیعتابایدموضوع را بااعلام خرابی به مخابرات پیگیری کنیم.

اگروقتی تلفن به سیمهای ورودی مخابرات متصل است ومشکلی نداریم باید مشکل را درمسیر ارتباطی سیم های ورودی ساختمان تاپریزهای تلفن درون واحددنبال نماییم وعیب یابی کنیم.اگر خودتان نتوانستید این کار را انجام دهید میتوانید با متخصصین برقکار نیکان الکتریک تماس بگیرید و مشکلتان را با آنها در میان بگذارید و از آنها مشاوره بگیرید.

عیب یابی تلفن ثابت و خرابی گوشی تلفن ثابت خود را به ما بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید